?

Forelsket i en annen enn kjæresten min

Kvinne 26 . 02 Desember 2024

Spørsmål

Har blitt forelska i en annen en kjæresten. I det siste har jeg sett gule/ røde flagg hos kjæresten. Jeg er redd vi kanskje ikke har nok av de samme verdiene, jeg kjenner at jeg har begynt å dømme ham for å være mer materialistisk enn meg, drikker og fester mer, er mye på mobilen, her og der og ikke et sted lenge av gangen, har skiftende fokus og jobber med noe han får godt betalt for men ikke uttrykker at han elsker. Han andre jeg har fått følelser for, gjør noe han elsker og har gjort det over tid, men får lite betalt for. Han er kreativ og har andre typer venner jeg liker bedre, og jeg danner meg et bilde basert på bl.a. klesstilen hans at han må være mindre utseendefokusert, mer miljøvennlig og ha likere verdier som meg. Han kan sikkert idylliseres i hodet mitt, men jeg likte ham før jeg fikk kjæreste, men så drohan til utlandet 1år Jeger redd for hva jeg bør gjøre med dette. Begge er veldig morsomme og snille, hver på sin måte, jeg ler mye med begge, humor er viktig for meg.

Kvinne (26)

Rådgiver svarer

Hei

Først og fremst vil jeg bare si at det er helt normalt at man noen ganger tviler på et forhold man er i. Tvilen kan sette i gang en del tanker som kan være vanskelig å håndtere. Det er også helt normalt å bli tiltrukket av andre enn sin egen kjæreste. Noen ganger dukker det opp mennesker som man finner interessante, noe som også kan være spennende å utforske.

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon du befinner deg i som du ikke helt vet hvordan du skal takle. Det er også vanskelig å gi et konkret råd på hva du skal gjøre, men det er noen momenter du kan tenke over før du tar et valg:

  • Ville du vært like i tvil på følelsene du har overfor kjæresten din hvis det ikke hadde vært for interessen du har for han andre?
  • Ville du vært like interessert i han andre hvis du ikke hadde vært i tvil på følelsene du har for kjæresten?

Å velge en kjæreste/partner er et viktig valg og derfor er det fint at du har valgt deg noen ting som er viktig for deg når du skal velge. Du nevner blant annet humor og like verdier. Det er slike momenter det kan være lurt å identifisere og så vurdere hva som er viktigst for deg og som du vil basere valget ditt på.

Noen ganger er følelser man får for andre forbigående og derfor det beste valget å bli hos kjæresten sin. "Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden", som mange sier. Men andre ganger er faktisk "gresset grønnere på den andre siden" og da kan det være et riktig valg å avslutte forholdet med kjæresten, og eventuelt utforske hva den nye relasjonen med den andre personen kan føre til. Hvis det er dette du velger vil jeg helt klart råde deg til å være ærlig med kjæresten din før du utforsker hva det kan bli med han andre. Utroskap fører sjelden noe godt med seg, og kan i verste fall ende opp med kjipe følelser hos alle tre.

Uansett så er det kun deg selv som kjenner på hva du føler og ønsker, og mitt beste råd er å stole på deg selv og hva du vil. Det er til syvende og sist det viktigste for valget ditt.

Jeg legger ved noen artikler om temaet som kanskje kan være nyttig for deg å lese, og hvis du ønsker noen å snakke med kan du sjekke hvilket tilbud din samskipnad har.

Vennlig hilsen fra rådgiver

 
Jeg synes også du bør lese:
Finner du ikke det du leter etter?